W NASZYM BANKU MOŻESZ UZYSKAĆ CERTYFIKAT KWALIFIKOWANY DO BEZPIECZNEGO PODPISU !!!
CZYM JEST PODPIS ELEKTRONICZY ?
Podpis elektroniczny - dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub logicznie z nimi powiązane, umożliwiają identyfikację osoby fizycznej składającej ten podpis,
Bezpieczny podpis elektroniczny - podpis elektroniczny, który jest:
PODSTAWOWE DEFINICJE:
* Certyfikat - elektroniczne zaświadczenie, za pomocą którego dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego są przyporządkowane do osoby składającej podpis elektroniczny i które umożliwiają identyfikację tej osoby,
* Kwalifikowany certyfikat - certyfikat spełniający warunki określone w ustawie o podpisie elektronicznym, wydany przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne
* Kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne - podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, wpisany do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne
Aby składać bezpieczne podpisy elektroniczne należy posiadać zestaw, na który składa się :
- kwalifikowany certyfikat,
- karta kryptograficzna,
- czytnik kart kryptograficznych,
- oprogramowanie.
Złożenie podpisu polega na wskazaniu dokumentu do podpisania i postępowaniu zgodnie z instrukcją z oprogramowania. Pierwszy krok to włożenie karty do czytnika i podanie kodu PIN co pozwoli, przy pomocy klucza zapisanego na karcie wygenerować podpis elektroniczny pod wskazanym dokumentem.
Do głównych zalet podpisu elektronicznego należy m.in. unikalność czyli każdy dokument elektroniczny posiada unikalny podpis ściśle związany z danym dokumentem, integralność czyli jakakolwiek zmiana dokumentu opatrzonego podpisem elektronicznym zostanie automatycznie wykryta w momencie weryfikacji przez odbiorcę podpisu elektronicznego dołączonego do dokumentu, niezaprzeczalność –tylko osoba posiadająca klucz prywatny, korespondujący z kluczem publicznym wykorzystanym do weryfikacji podpisu, może wygenerować podpis pod dokumentem a także potwierdzenie tożsamości czyli dane osoby składającej podpis elektroniczny zawarte w certyfikacie zostały potwierdzone przez podmiot świadczący usługi certyfikacyjne.
Aby weryfikować bezpieczne podpisy elektroniczne wystarczy samo oprogramowanie.
Bezpieczny podpis elektroniczny traktowany jako odpowiednik podpisu własnoręcznego pozwala stosować go w coraz to nowych obszarach. Wiele aktów prawnych, obok tradycyjnej formy podpisu, pozwala praktycznie wykorzystywać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy kwalifikowanych certyfikatów.
Każdy użytkownik zestawu może przy użyciu swojego klucza prywatnego zapisanego na karcie kryptograficznej i aplikacji podpisującej złożyć tyle podpisów ile zechce.
ZASTOSOWANIE PODPISU:
- Deklaracje ZUS
- e-Deklaracje do Urzędu Skarbowego
- Podania i wnioski administracyjne
- e-faktury
- Aukcje elektroniczne
- Krajowy Rejestr Sądowy - KRS
- Dokumentacja medyczna